Loppusuorasta ja nelosvaihteesta

Pielisjoki, Joensuu, tammikuu 2017. Kuva: Kristiina Vesama

Rakas Järjestöjalostamo -hanke, yhteistyömme on päättymässä. Viimeinen vaihe on käynnistynyt ja tämä ESR-episodi päättyy  31.5.2017. Elämme kovia aikoja: hankehenkilöstö (Kari, Kirsi, Erja ja Krisse) on ottanut nelosvaihteen käyntiin –  vielä pitäisi ehtiä tehdä monta asiaa ja saada hankejuna kunnialla pääteasemalle. Kalenteri täyttyy deadlineista, Doodlessa etsitään erilaisille verkkopalavereille sopivia aikoja, jossain välissä artikkelin valmiiksisaaminenkin olisi suotavaa. Vielä ne työaikakirjanpidot?!

Kevään Järjestöjalostamo -kattaukseen sisältyy muutama JärjestöSome-koulutus: järjestämme yhdessä JAKE-hankkeen ja JELLI-toimijoiden kanssa Joensuussa maaliskuussa nettisivu-työpajan järjestötoimijoille ja toukokuussa Instagram -paja.  Molemmat pajat suoratoistetaan LiveStream -ohjelman kautta, joten etäosallistuminen on helppoa ja vaivatonta – myös pohjoissavolaisille. Lisäksi Työhyvinvointi järjestöissä –aineistopankkia täydennetään parilla JalostamoTV-lähetyksellä.  Parhaillaan hankkeen verkkojulkaisua tehdään hikikarpalot otsalla – tekstit pitäisi saada pian kokoon, jotta materiaali saataisiin eteenpäin taittajalle. Google Drivessa keitetään melkoista vertaismentorointi-työhyvinvointi-järjestötyö-asiantuntijuus-hiljainen tieto-sekametelisoppaa!  Viimeisen vertaismentorointiryhmän tapaamme vielä Joensuussa (mitä odotan kovasti).

Vertaismentorointiryhmän kävelykokous, Iisalmi, tammikuu 2017. Kuva: Kristiina Vesama

Ohjausryhmä kokoontuu viimeisen kerran maaliskuun lopussa ja hankkeen tuloksia, toimintamallia ja aikaansaamisia ruoditaan päätöswebinaarissa 16.5.2017 (tervetuloa mukaan!). Hankkeen vaikuttavuuskysely lähtee myös kohde- ja sidosryhmille. Projektipäällikkönä minulla on kunnia ja velvollisuus päättää tämä hanke ja hoitaa hallinnolliset proseduurit kuntoon: viimeinen maksatushakemus ja loppuraportti, varmistaa talousraportti, budjetti, työajat ja uskaltaa kurkistaa peiliin: Mitä saimmekaan aikaan vajaan kolmen vuoden aikana? Elinkelpoiset osat?

**

Tätä hanketta on kaikenkaikkiaan ollut kiva tehdä! Paljon olen saanut myös itselleni työkaluja, käytänteitä ja vinkkejä omaan työhöni ja arkeeni. Jaan tässä yhden – yksi lempivinkeistäni (Kiitos T!):

RATKAISUJA OMAN TYÖKAAOKSEN PURKAMISEKSI:

  1. Kysy itseltäsi: Kuka hallitsee kalenteriani? Entä aikaani? Minä itse vai joku muu? Kenellä on oikeus täyttää kalenteriani ja viedä aikaani, kenellä ei?

Ja varsinainen VIIDEN D:n tehtävä:

  1. Kirjoita paperille vaikkapa kolme erilaista työtehtävää, jotka ovat tällä hetkellä kesken.
  2. Määrittele työtehtävä: kiireellinen vai ei-kiireellinen, tarpeellinen vai  tarpeeton.
  3. Valitse jokaiselle tehtävälle yksi alla olevista etenemistavoista (tai max kaksi).

A) Do it! – Tee se itse ja nyt heti!

B) Delegate it! – Jaa vastuu tehtävästä muille! – ja muista, jos delegoit, delegoi asia kokonaan, älä vain pintapuolisesti

C) Dump it! – Jätä se! Unohda, tuhoa mielestäsi, skippaa yli laidan, anna olla, älä välitä

E) Deadline it! – Tee aikataulu! Kalenteroi, määritä selvät askelmerkit, varaa riittävästi aikaa –  missä, milloin, miten

F) Dissect it! – Jaa tehtävä  osiin/palasiin, aseta välitavoitteita

Muista: Viiden D:n muistisääntö! Kokeile jo tänään.

Kirjoittaja: Kristiina Vesama, Järjestöjalostamo -hankkeen projektipäällikkö

Projektipäällikkö lomalla Bangkokissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *